dimecres, 20 d’agost del 2014
dilluns, 28 d’abril del 2014
LÍNIES
"I
was (...) at the dividing line between the East of my youth and the West of my
future."
On the Road. Jack Kerouac, 1957.
On the Road. Jack Kerouac, 1957.
Línies
Un moment decisiu,
donar un pas
endavant o... romandre.
Una línia,
traç en la carretera.
Decidir tot
en un precís
instant,
si continues
o si tornes enrere.
Partiràs, sí,
La motxilla a
l’esquena?
Els records pesen,
tot records
gravitant.
O soltaràs el
llast?
Esdevindràs
un tot lleuger.
Ho farás?
CARME
I si a algú li ve de gust fer una lectura en anglés (falta una correcció feta per la meua professora):
CARME
I si a algú li ve de gust fer una lectura en anglés (falta una correcció feta per la meua professora):
Lines
A turning
point.
Stay... or
take a step, just ahead.
A line,
a trace on
the road.
Decide
everything
in a precise moment,
whether to
continue
or to go
back.
You’ll just
go,
a bag on
your back?
Heavy with memories,
weighed
reminisces.
Or lay down the burden?
You will become
a total lightness.
Will you?
CARME
dilluns, 14 d’abril del 2014
Mar de mort
Avui és el 102 aniversari de l’enfonsament
del Titànic i fa dos dies vaig estar mirant un documental sobre el tema, una
altra de les tantes aficions meues: els documentals d’història. Em va
sorprendre un fet colpidor: un historiador, encarregat del museu on s’exposen
troballes del Titànic, relatava com al laboratori van obrir uns flascons de
perfum trobats en les restes del vaixell. La flaire del perfum va impregnar l’estança
i per un moment va portar la vida passada al present. L’home es va posar a
plorar mentre ho contava. Era gras,amb
una llarga melena i barba, i es va enfonsar en l’emoció com si fos una fràgil
fulla que cau de l’arbre. La història em va emocionar, no podia pensar una
altra manera de transmetre-la que amb la poesia.
El que he descobert després navegant per la xarxa és que a partir de les essències trobades s'ha creat un perfum que s'ha comercialitzat:
no sé si aquesta vessant de la troballa m'agrada...
És un primer esbós, de segur que canviaré coses, i no sé si intentaré donar-li mètrica
En un mar de mort
algú va destapar la vida.
No era una finestra amb vistes,
o l’elixir de la vida eterna,
era un petit flascó.
Guardava la flaire de la vida,
no l’eterna,
la que fou i ja no va ser.
Custodiada per criatures abissals,
sirenes desolades
pacífica obscuritat...
ara tornava.
Explosió aromàtica,
melangiosa,
agredolça.
Per un instant tornà la llum,
la vida,
aquella vida que ja no hi era.
Tot vida en un petit instant,
captivador,
embriagador,
Inoblidable per qui custodia la mort.
Carme
dimarts, 1 d’abril del 2014
Presentació llibres edetans a València
La propera classe del TEC, dimarts 8 d'abril, hi serà a la seu de la Intersindical Valenciana. A la imatge teniu les indicacions. Parlarem de poesia des de tres vessants diferents: el Girón, el Guerola i jo. Poemes edetans pel grup d'escriptors del Camp de Túria: LletrAEdeta.
dijous, 27 de març del 2014
Verdad es
Cada día
me acerco más a mi esqueleto.
Se está asomando con razón.
Lo metí en buenas y en feas sin preguntarle nada,
él siempre preguntándome, sin ver
cómo era la dicha o la desdicha,
sin quejarse, sin
distancias efímeras de mí.
Ahora que otea casi
el aire alrededor,
qué pensará la clavícula rota,
joya espléndida, rodillas
que arrastré sobre piedras
entre perdones falsos, etcétera.
Esqueleto saqueado, pronto
no estorbará tu vista ninguna veleidad.
Aguantarás el universo desnudo.
Juan Gelman
La Condesa DF 28.10.13
Último poema
escrito antes de su muerte
dijous, 6 de març del 2014
Proposta "indecent"
El proper dimarts tenim classe, us propose el següent acte. Podríem quedar cap a les 18:00 per arribar abans de les 19:00 a la Facultat. Jo puc portar el cotxe i en mi poden vindre quatre alumnes. Ja en digueu què:
Lectura de poemes d’Antoni Ferrer i Perales, a càrrec del propi poeta
El dimarts, 11 de març de 2014, a les 19 h
A la Sala de Juntes «César Simón» de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació (Av. Blasco Ibáñez, 32)
Organitza: Aula de Poesia de la Universitat de València
Entrada gratuïta
Lectura de poemes d’Antoni Ferrer i Perales, a càrrec del propi poeta
El dimarts, 11 de març de 2014, a les 19 h
A la Sala de Juntes «César Simón» de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació (Av. Blasco Ibáñez, 32)
Organitza: Aula de Poesia de la Universitat de València
Entrada gratuïta
dilluns, 10 de febrer del 2014
Tanka
Vos deixe una tanka, al menys és el que he intentat, 5 versos amb la mesura 4,6,4,6,6. Encara que són tots aguts excepte un que és pla i a més a més m'he permés la llicència (com diu el capità del vaixell, Enric) de tancar el poema amb un xicotet vers, la qual cosa vol dir que la tanka ja no és tanka... però em feia pena perdre l'`ultim vers :(
Per cert, cite un fragment de Jesús Giron que em va servir d'inspiració:
Hi ha miracles,
petitíssims miracles,
Hi ha miracles,
petitíssims miracles,
que deambulen al nostre costat sense captar-los.
Jesús Giron, Llibre de contemplació
Altra perspectiva
Que fer quan caus
una vegada, i una
altra?
Mira al
voltant...
creus que no hi
ha res, mes
sempre trobes
quelcom
... i t’aixeques
Carme
dimecres, 8 de gener del 2014
Entrevista a Isabel-Clara Simó
Aprofitant que al taller d'escriptura d'ahir va tornar a eixir el nom de l'escriptora Isabel-Clara Simó, vos deixe amb aquesta entrevista sobre el seu darrer llibre, on parla sobre l'estructura de la seues novel·les i també de les adaptacions que se'n fan per al teatre i el cine. Molt interessant:
Aquest és el blog del programa Un país de llibre: http://www.unpaisdellibre.com/ també podeu seguir-lo en Facebook y Tuiter.
Aquest és el blog del programa Un país de llibre: http://www.unpaisdellibre.com/ també podeu seguir-lo en Facebook y Tuiter.
dijous, 2 de gener del 2014
Com escriure novel·la i poesia + adreces-e editorials
Bon any, bon vent i barca nova. El pròxim dia 7 de gener de 2014, dimarts de 18:30 a 20:00, recomencem les classes del taller d'escriptura. La propera classe llegirem el que les companyes haveu escrit aquests dies i comentarem una mica altres texts. D'altra banda a la biblioteca podreu trobar dos llibres interessants per a les nostres tasques, tots dos de la mateixa autora Silvia Adela Kohan. "Cómo se escribe una novela" i "Cómo se escribe poesia". Els dos llibres ens podran ajudar a trobar alguna de les claus per a començar, continuar o acabar nostra obra. Són dos obres aclaridores i senzilles per a gent que comença a escriure o no en té la formació, encara que també és força recomanable per a tots els públics en general. Sense oblidar els llibres ja vists en part a classe, com el de mètrica i versificació de Josep Bargalló o el d'escriptura creativa de Pasqual Mas, entre d'altres.
Com escriure una novel·la s'ocupa del territori literari. Des d'un punt de vista tècnic, inclou des dels tipus de narradors i les trames, passant pels arguments, personatges i tractaments dels temps i l'espai, fins el mètode final de la reescriptura. Un anàlisi per etapes que comença amb la idea de partida i conclou amb la creació completa de l'univers narratiu.
Cadencioses i sonores, les paraules poden composar distintes formes de pautes musicals. Amb elles es possible construir, com un enginyer, la fina carcassa d'una composició poètica. Conèixer les nocions bàsiques de la mètrica i l'economia del llenguatge seria el primer pas per a transcriure sentiment o experiències en l'estructura d'un poema. En aquest llibre s'explora aquests recursos, però va més enllà. El lector interessat descobrirà com enfrontar-se al procés creatiu des del principi fins al final amb explicacions clares i nombrosos exemples que, ens ajudaran a "tenir confiança en el poder de les paraules".
A més a més us vaig a passar un llistat de pàgines web d'algunes de les editorials valencianes amb el seu respectiu correu electrònic. Sé que més d'una de vosaltres esteu interessades en publicar vostres històries, contes, poemes, escrits... Una manera de fer-ho és tractar de enviar-ho a alguna d'aquestes editorials i veure si tenim sort. Caldrà entrar en les seues webs i informar-se de què publiquen per saber on i com hem de dirigir-nos, segons el tipus, estil, edat objectiva, etc., de les nostres obres. A les seues pàgines també podeu trobar els premis literaris, que en cas de guanyar-ne, també seria una porta d'entrada al món de l'edició. En tot cas i endavant, a seguir fent enguany el que més ens agrada que és llegir, escriure i aprendre.
PÀGINES WEB I ADRECES-E
EDITORIALS VALENCIANES
01. adonay.com - info@adonay.com XIVA
02. albatros@graficas-soler.com VALÈNCIA
03. aletaediciones.com - info@aletaediciones.com SUECA
04. algareditorial.com - directorgerent@bromera.com ALZIRA
05. andana.net - andana@andana.net ALGEMESÍ
06. aranyaeditorial.com - info@aranyaeditorial.com VALÈNCIA
07. artics.org - artics@artics.org TAVERNES DE LA VALLDIGNA
08. avantpress.es - raul@avantpress.es VALÈNCIA
09. azotesgraficos.es VALÈNCIA
10. boreallibros.es - boreal@boreallibros.es VALÈNCIA
11. edibrief.com - info@edibrief.com VALÈNCIA
12. brosquilediciones.com - alejandro@brosquilediciones.com ALAQUÀS
13. edcamacuc@hotmail.com PAIPORTA
14. campgrafic.com - campgrafic@campgrafic.com VALÈNCIA
15. carenaeditors.com - carena@carenaeditors.com VALÈNCIA
16. castellnouedival.com - drius@hermeseditora.com VALÈNCIA
17. ceicalfonselvell.com - ceicalfonselvell@gandia.org GANDIA
18. ciss.es - clientes@ciss.es VALÈNCIA
19. codexval.es - codexval@codexval.es PATERNA
20. editorial@delseniaalsegura.com VALÈNCIA
21. dylar.es - dylar@dylar.es BORRIANA (CASTELLÓ DE LA PLANA)
22. ecir.com - ecir@ecir.com PATERNA
23. edicep.com - edicep@edicep.com VALÈNCIA
24. edicionesdharma.com - dharma@edicionesdharma.com NOVELDA (ALACANT)
25. edicionesi.com - info@edicionesi.com VALÈNCIA
26. edicionesmahali.com - edicionsmahali@gmail.com VALÈNCIA
27. simtacludopress.net - xavier@simtacludopress.net VALÈNCIA
28. edicionsalfanic@yahoo.es ALDAIA
29. edicionsdeponent.com - info@edicionsdeponent.com ALACANT
30. bullent.net - info@bullent.net PICANYA
31. edicionslaxara.com - eladi@edicionslaxara.com SIMAT DE LA VALLDIGNA
32. edicions locals - agustobeltra@yahoo.es NOVELDA (ALACANT)
33. eltivoli.com - info@eltivoli.com ALCOI (ALACANT)
34. santillana.es - voramar@santillana.es PICANYA
35. edicions96.com - edicions96@edicions96.com LA POBLA LLARGA
36. editorialdialogo.es - editilde1@wanadoo.es VALÈNCIA
37. editorialafers.com - afers@editorialafers.com CATARROJA
38. editorialaguaclara@ono.com ALACANT
39. aletheiaeditorial.com - aletheia@aletheiaeditorial.com VALÈNCIA
40. ortells.com - editorial@ortells.com PATERNA
41. editorialantinea.com - info@editorialantinea.com VINARÒS (CASTELLÓ DE LA PLANA)
42. editorialcenturiones.com - info@editorialcenturione.com MONTSERRAT
43. ecu.fm - ecu@ecu.fm ALACANT
44. editorialcoco.com - eduardo@editorialcoco.com VALÈNCIA
45. editorialdenes.com - denes@editorialdenes.com PAIPORTA
46. ecir.com - ecir@ecir.com PATERNA
47. iseebooks.com - info@iseebooks.com VALÈNCIA
48. editorialmarfil.com - editorialmarfil@editorialmarfil.com ALCOI (ALACANT)
49. editorialpencil.es - admin@editorialpencil.es ALBORAIA
50. germania.es - germania@germania.es ALZIRA
51. pre-textos.com - spratdesba@pre-textos.com VALÈNCIA
52. psyli.com - librerialapau@terra.es VALÈNCIA
53. riublanc.com - riublanc@gmail.com GANDIA
54. tirant.net - tlb@tirant.es VALÈNCIA
55. tresiquatre.com - tresiquatre@tresiquatre.com LA CANYADA - VALÈNCIA
56. efectovioleta.com - efectovioleta@gmail.com LA CANYADA
57. editorialelnadir.com - info@elnadir.es VALÈNCIA
58. ellagoediciones.com - ellagoediciones@ellagoediciones.com CASTELLÓ DE LA PLANA
59. engloba.net - ribera@engloba.net VALÈNCIA
60. espirelius.com - infor@espirelius.com VALÈNCIA
61. essereditorial.com - adria@editarunlibro.com CARCAIXENT
62. faximil.com - info@faximil.com VALÈNCIA
63. ibercultura.net - info@ibercultura.net VALÈNCIA
64. alfonselmagnanim.com - ines.ruiz@dival.es VALÈNCIA
65. inruval.com - irvlibros@yahoo.es VALÈNCIA
66. laimprentacg.com - laimprenta@laimprentacg.com PATERNA
67. leguaeditorial.es - agatha@leguaeditorial.es VALÈNCIA
68. eixamedicions.com - eixam@eixamedicions.com TAVERNES BLANQUES
69. letracapital.com - letracapital@publiberia.com VALÈNCIA
70. oronella.com - oronella@oronella.com VALÈNCIA
71. edebedigital.com - valencia@edebedigital.net MISLATA
72. mediavaca.com - mediavaca@mediavaca.net VALÈNCIA
73. libroantiguo.com - buzon@libroantiguo.com ALCOI (ALACANT)
74. monterreygrupo.com - monterrey@monterreygrupo.com POBLA DE FARNALS
75. naullibres.com - nau@naullibres.com VALÈNCIA
76. numa.es - letradoble@gmail.com VALÈNCIA
77. obrabierta.com - vicentevercher@obrabierta.com VALÈNCIA
78. obrapropia.com - obrapropia@obrapropia.com VALÈNCIA
79. onada@onadaedicions.com BENICARLÓ (CASTELLÓ DE LA PLANA)
80. periferic.es - periferic@periferic.es CATARROJA
81. saó edicions - sao@arrakis.es VALÈNCIA
82. tabarcallibres.com - tabarca@futurnet.es VALÈNCIA
83. tandemedicions.com - tandem@tandemedicions.com VALÈNCIA
84. versosytrazos.com - literaria@versosytrazos.com VALÈNCIA
diumenge, 24 de novembre del 2013
Presentació Les hores concèntriques. Divendres, 22 de novembre de 2013.
Moltíssimes gràcies per la vostra assistència!
-Dedicada a les meues alumnes favorites del Taller d'Escriptura Creativa de la Biblioteca de la Pobla.
dimarts, 12 de novembre del 2013
Tasques: Textos per a reescriure 4 classe taller dimarts 26 de novembre
“Eva Luna”. Isabel Allende.
Planeta DeAgostini, 1987.
“Poeta en Nueva York”.
Federico García Lorca. Espasa-Calpe, 1972.
“La barraca i altres poemes”.
Teodor Llorente. Fundació Bromera.
“Estimada Marta”. Miquel
Martí i Pol. Edicions 62, 1978.
“Pa negre”. Emili Teixidor.
Columna edicions, 2003.
Me llamo
Eva, que quiere decir vida, según un libro que mi madre consultó
para escoger mi nombre. Nací en el último cuarto de una casa
sombría y crecí entre muebles antiguos, libros en latín y momias
humanas, pero eso no logró hacerme melancólica, porque vine al
mundo con un soplo de selva en la memoria. Mi padre, un indio de ojos
amarillos, provenía del lugar donde se juntan cien ríos, olía a
bosque y nunca miraba al cielo de frente, porque se había criado
bajo la cúpula de los árboles y la luz le parecía indecente.
Consuelo, mi madre, pasó la infancia en una región encantada, donde
por siglos los aventureros han buscado la ciudad de oro puro que
vieron los conquistadores cuando se asomaron a los abismos de su
propia ambición. Quedó marcada por el paisaje y de algún modo se
las arregló para traspasarme esa huella.
ISABEL
ALLENDE
Asesinado
por el cielo.
Entre las
formas que van hacia la sierpe
y las formas
que buscan el cristal,
dejaré
crecer mis cabellos.
Con el árbol
de muñones que no canta
y el niño
con el blanco rostro de huevo.
*sierpe:
1. Culebra de gran tamaño (serp, serpent). 2. Vástago, que brota de
las raíces leñosas. Tallo (brot)
*muñón:
(monyó) 1. parte de un miembro cortado que permanece adherida al
cuerpo. 2. El músculo deltoides y la región del hombro limitada por
él.
FEDERICO
GARCÍA LORCA
Com la gavina de la mar
blavosa
que en la tranquil·la
platja fa son niu,
com el nevat colom que el
vol reposa
de l'arbre verd en el
brancatge ombriu;
blanca, polida, somrient,
bledana,
casal d'humils virtuts i
honrats amors,
l'alegre barraqueta
valenciana
s'amaga entre les flors.
*brancatge: Conjunt
de branques d'un
arbre (ramaje, ramada)
*bledania:
Qualitat de bledà
(lozanía)
TEODOR LLORENTE
L'ombra del mar ha fet
callar els ocells.
Ara el so fosc de les
destrals oscades
se sent molt lluny. Agito
el gobelet
i llanço els daus. La
sort és una noia
que em mira sempre des
del fons del temps
i té els ulls clars i
riu maliciosa.
*destral:
Instrument de tall usat per a estellar llenya, format per una fulla
acerada proveïda d'un mànec de fusa dins el mateix pla de la fulla.
(hacha)
*osca: 1.
Concavitat que resta en una cosa quan se li lleva una estelleta
(mella). 2. Mossa en el tall d'un instrument (mella). 3. Tall o buit
en una cosa per enganxar-se a una altra. (muesca). 4. Regata en la
punta del fus per enganxar el fil (hueca).
*gobelet: got per
a tirar els daus. (cubilete).
MIQUEL MARTÍ i POL
Quan feia bon temps, des
de pasqua florida fins a principis de tardor, quan el bosc canviava
de color, vivíem a les branques dels arbres.
Ens havíem enfilat a
tots els arbres de l'hort dels fruiters, prou forts per aguantar-nos
a tots tres i prou baixos perquè hi poguéssim pujar sense escala,
però després de provar-los vam triar la prunera vella com a cau
definitiu. La prunera o el pruner vell tenia l'enforcadura del
tronc ample, acollidora i fosca com el fons d'una perola, i les tres
branques que hi naixien permetien d'instal·lar-nos-hi amb comoditat,
repenjar l'esquena i repartir-nos l'espai amb precisió: tocava una
branca per cadascú.
*cau: Lloc per a
recollir-se o amagar-se persones o bèsties (guarida, madriguera,
escondrijo).
*enforcar:
1. Penjar en la forca (ahorcar). 2. Agafar amb la forca (enhorcar). 3
Fer forcs d'alls, de cebes, etc. (enristrar).
EMILI TEIXIDOR
dimecres, 30 d’octubre del 2013
Tasques per al dimarts 12 de novembre (3a classe)
Bon dia! Ací teniu les tasques que vam veure ahir per a comentar a la nostra tercera classe i les cinc obres que hem de seguir i/o completar:
- "En las orillas del Sar". Rosalía de Castro. Edición de Marina Mayoral, 1985.
- "Caligrafía de los sueños". Juan Marsé. Editorial Lumen, 2011.
- "Adveniment de l'odi". Jaume Pérez Montaner. Editorial Tres i Quatre, Poesia 10, 1976.
- "Crim de germania". Josep Lozano. Editorial l'Estel, 1988.
- "Homes". Isabel-Clara Simó. Editorial Bromera, l'Eclèctica, 2010.
*Recordeu utilitzar la funció retòrica en els poemes i tractar de seguir la seua estructura (ritme, rima, missatge, etc. si s'escau), i suggerir o evocar més que dir. Adapteu-se també als escrits dels relats i utilitzeu el llenguatge com cal en cada ocasió. Recordeu també de que la que vulga em pot portar els seus escrits i els anirem veient i corregint a classe entre tots.
=> Seguir el poema:
Aunque no alcancen la gloria,
pensé, escribiendo libro tan pequeño,
son fáciles y breves mis canciones,
y acaso alcancen mi anhelado sueño.
Pues bien puede guardarlas la memoria
tal como, pese al tiempo y la distancia,
y al fuego asolador de las pasiones,
cortas, pero fervientes oraciones.
Por eso son, aunque no alcancen gloria
tan fáciles y breves mis canciones...
ROSALÍA DE CASTRO
=> Completar el diàleg:
- No juzgues a tu madre.
-
- ¡Jamás digas eso, desgraciado!
-
- ¿Qué estás murmurando? -dice su madre, de pie a su lado con un imperdible en la boca-. Levanta el brazo. Luego te lavaré el pelo, que no veas cómo lo tienes.
-
-Claro que puedes, dejando el brazo fuera.
-
- Podrías dejar de decir tonterías.
-
- ¿Te ha dolido? Tenías un punto infectado.
-
- Ya sabes, duele aquello que no tenemos. Tú siempre has creído en fantasmas, y además hablas con ellos, ¿no? Pues no sé de qué extrañas. La uña te duele porque ya no la tienes.
-
- Te creo, hijo.
JUAN MARSÉ
=> Seguir el poema:
plou
tu et rius
i a colps de llàgrima esgotem
l'absurd els fars esquincen
l'opaca transparència
de la pluja d'aquesta pluja
folla verd obsedit
l'aigua brolla al vidre
d'aquest riu sortiran totes
les malenconies tots els records
sinistres cavalcaran heralds
d'inquisicions futures
pel sellwood bridge tu et rius...
JAUME PÉREZ MONTANER
=> Seguir l'ordit (documentar-se una miqueta):
València, octubre de 1527
Els criats, diligents, complint les ordres del majordorm -tot havia d'estar a punt l'endemà al matí- buscaren als cofres del palau els draps de boca de vervins i el joc de taula més luxós, una peça blanca de terçanell brodada de flors, ocells i figures al·legòriques de la mitologia grega: les dues cares de Janus, el Judici de Paris, el Corn de l'Abundància, Orfeu i Narcís.
També tragueren per a tal avinentesa la coberteria d'or, la vaixella de Castel-Durante i les belles copes de Murano, que la reina-virreina Úrsula Germana de Foix tant apreciava.
Ell mateixa havia ordenat, fins al més mínim detall, la sumptuosa festa.
JOSEP LOZANO
=> Escriure un article d'opinió sobre la prèvia d'Homes:
Tenia ganes d'escriure un llibre sobre els homes. Ja ens ho havia dit la Virginia Woolf: "Que no us espanti cap tema", al seu sempre recordat Una cambra pròpia. He fet servir la ironia, és clar. Però m'he fixat de debò en ells. Tots diferents, però educats en uns mateixos paràmetres. I els he vist xuletes, però també dominats; violents, però també violentats; triomfadors, però també derrotats. He contemplat la seva eufòria quan estan lluny de les dones, i un afany de competitivitat que és inculcada des del pati de l'escola. També els he vist bojos d'amor. I sensibles a les desgràcies de les dones. I, alhora, n'he trobat d'absolutament mancats de qualsevol forma de comprensió envers les dones i d'una insensibilitat diamantina. Hi ha de tot vull dir.
Si m'hi he acostat, literàriament parlant, ha estat amb afecte, intentant entendre'ls. I de vegades, és clar que sí, condemnant-los.
Són els nostres companys, els nostres amics, els nostres germans. Els estimem i els blasmem, els mirem horroritzades i els abracem entendrides.
Aproximadament com ells fan amb nosaltres, les dones.
Que hi ha massa ironia, fins i tot quan aplaudeixo? Potser sí, però és que algun cop ens ho poseu molt fàcil, companys!
ISABEL-CLARA SIMÓ
dimarts, 29 d’octubre del 2013
Continuació Enric Valor
Vaig a eixir a la porta del mas de l'Arbre, i tal com m'havia esdevingut dalt a l'obrir el balcó de la meua cambra, em tornà a enlluernar la claror de l'avançat matí de la muntanya. Tanmateix, llavors ja començava a esmorteir aquella llum intensa una capa de celatges deixatats i groguencs, de pur aspecte de tardor. Feia una fresca agradosa: respirava a ple pulmó l'aire puríssim i sentia -o creia sentir- els membres regats per una sang que m'imaginava nova i primaveral i el cap aclarit i ferm, D'uns dies ençà de la meua arribada, trobava que el repòs seria, sols per a mi, un gaudi de l'ànima; i és que em notava recuperat, quasi normal.
Àngela era davant del mas fent no sé què, i, al veure'm eixir, em saludà tota amatent i maternal com cada dia (...?)
Enric Valor
Però
hui no era com cada dia. Em trobava fort, i la vitalitat havia tornat
al meu cos. Fins i tot em veia més alt. Després de quatre anys res
com estar a casa. Unes poques nits baix els sostre de la meua pàtria
i tot tornava a anar bé.
Ací
on tots els meus avantpassats van nàixer i morir, on celebraren les
bones collites i maleïen les tempestes que tot ho feien malbé...
Ací, en la seu del meu llinatge, em sent viu, pletòric, que res
podrà detindre'm.
Allà
lluny pareix que s'alça la pols del camí, qui deu vindre? Encara no
he parlat en ningú des que he tornat, llevat d'Àngela. Sé que al
cap de tant de temps em faran preguntes i encara no tinc ganes de
parlar dels dos anys al front, del dur exili, del camp, de
l'alliberació...
Àngela,
la meua germana, no va dir res en veure'm el dia que vaig tornar.
Sols plorà i m'abraçà fort, mentre xemicava. Al cap d'uns minuts
fosos va dir:-"Ara que ja estem tots, podrem començar de nou"
-. No vaig preguntar-li res. Vaig entendre que només nosaltres
havíem sobreviscut, que ara teníem damunt nostre, tot el pes de la
sang, la vessada i la que encara està per nàixer...
El
núvol de pols cada vegada estava més a prop i ara es distingia una
vella camioneta. Ranquejant arribà fins a l'entrada del mas i quatre
hòmens armats en escopeta baixaren quasi a la vegada. Sense temps a
res més es posaren a disparar, i ara Àngela i jo jaem morts al peu
de la muntanya.
Mª José Tortajada
dilluns, 28 d’octubre del 2013
Vos deixe la meua aportació. Lla prosa la tinc un poc atragantada, si aconseguisc treure alguna cosa la penge. Records a tots.
"T'has
alçat dins de mi
com
un mar que desperta
el
nou dia amb la llum
maragda
del seu cant,
com
un vol de palmeres
que
busquen altres cels.
Has
mirat i els teus ulls
han
encés sols i fires
en
la nit que em regnava
els
anys i tots els somnis
(...)" Marc Granell, Versos per a Anna
T'has
alçat dins de mi
com
una llavor que germina
després
de dies sembrada
i
el solc de la terra va obrint,
com
el sospir que ferint surt
per
tornar, lliure, al món.
Has
parlat i el cor
en
fa mal en escoltar-te,
plorant
l'anima en tens
a
la foscor del dia.
T'has
alçat dins de mi
com
una veu llargament silenciada
que
ara sona i retrona
en
la buida consciència anestesiada,
com
la llàgrima que surt
mullant
l'espill de l'ànima.
Mira'm
una altra vegada,
mira'm
com si fos ahir.
Només
per un instant,
oblidem
qui som i que ens han fet
I
ara al costat del ferrer Misèria
parlem
de somnis,
somnis
de por i fam
i
fam de somnis sense por...
MªJosé T.
dijous, 24 d’octubre del 2013
Dintre
Fragment del poema meravellós de Marc Granell:
“T'has alçat dins de mi
com un mar que desperta
el nou dia amb la llum
maragda del seu cant,
com un vol de palmeres
que busquen altres cels.
Has mirat i els teus ulls
han encés sols i fires
en la nit que em regnava
els anys i tots els somnis
(...)“
Versos per a Anna, MARC GRANELL
La meua continuació:
No puc imaginar
ara res sense tu,
si no et tinguera més
ni tan sols jo seria.
Així és, així sóc,
la meua dependència...
ara no entenc la vida
de cap altra manera.
Carme
Material TEC (Taller d'Escriptura Creativa) i Fitxa alumnes
A la Pobla de Vallbona, 15
d'octubre de 2013
MATERIAL
TEC 1. 2a
temporada.
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
- “Comentaris de texts”.
Maria Josep Cuenca. Edicions del Bullent, 1996.
- “Manual d'escriptura
creativa”. Pasqual Mas. Editorial Germania, 2012.
- “Literatura creativa”.
Joaquim Espinós i Felipe. Edicions del Bullent, 2000.
- “Textos i contextos:
llengua i literatura”. Josep Palomero i altres autors. Editorial
Bromera, 2003.
- “Ensenyar llengua”.
Daniel Cassany i altres. Editorial Graó, 1993.
-
“Manual de mètrica i versificació”. Josep Bargalló. Edició
ampliada Biblioteca Universal Empúries.
-
Altres llibres, manuals i textos que anirem veient durant el curs.
També blogs d'escriptura i literatura, així com informació
d'internet.
“Per
a escriure és necessari reescriure i llegir molt en tot cas.
Conèixer els clàssics i les obres més importants de com a mínim
el gènere i la llengua que hem d'emprar però també de tota la
literatura universal. Cal tenir també a l'abast bons diccionaris
(vocabularis, gramaticals, sinònims i antònims, etc.), i obres de
capçalera. Cal conèixer molt bé també els diferents tipus de
text, el gènere a emprar i un correcte ús del la llengua
(gramàtica, puntuació, figures literàries, mètrica: ritme i rima,
en el cas de la poesia, etc.). Paper, bolígraf i llapissera. I
sobretot ànims i ganes de fer-ho el millor possible”. ES
LA
DESCRIPCIÓ
Els
texts típicament descriptius expliquen com és una persona (retrat),
un lloc (topografia), una època (cronografia), un objecte, etc. La
funció comunicativa que duen a terme és asseverar anunciats
d'estat, és a dir, parlar d'estats (Com
és). Són
descriptius texts com les guies turístiques, els inventaris, etc. A
més, la descripció sol aparèixer en diferents texts, com ara les
notícies, les cartes o les narracions. Discursivament, les
descripcions no responen a una organització fixada, encara que a
vegades poden seguir una ordenació de caràcter espacial (de més
general a més concret, de dalt a baix o d'esquerra a dreta). Des del
punt de vista lingüístic, hi solen predominar les oracions
atributives, els adjectius qualificatius i altres complements amb
valor adjectival, les estructures de comparació i les expressions
locatives. Els temps verbals més freqüents en la descripció són
el present i l'imperfet.
LA
NARRACIÓ
La
narració explica fets i accions, que se situen en un desenvolupament
temporal i causal (cronològic). La funció comunicativa que
acompleix és asseverar enunciats de fet, és a dir, relatar fets i
accions reals o de ficció. Els texts o les seqüències narratives
responen a les preguntes Què
fa? Què passa? Hi
ha texts narratius orals i escrits, com ara les rondalles, els
contes, les novel·les, algunes notícies, etc. Les informacions es
poden presentar segons l'ordre cronològic o alterant aquesta
organització, amb la qual cosa es crea un ordre narratiu, que, de
qualsevol manera, ha de permetre al lector reconstruir la cronologia
dels fets narrats. L'estructura clàssica del text narratiu és
tripartida: hi ha un plantejament, un nus i un desenllaç. En aquest
tipus de text té una importància fonamental el desdoblament de
veus: hi ha un narrador, que es pot identificar o no amb l'autor, i
uns personatges, la veu dels quals pot introduir-se a través de
diferents mètodes de discurs reportat (estil directe, estil
indirecte, etc.), que sovint donen entrada a seqüències
conversacionals inserides en la narració. A més, el narrador pot
adoptar el punt de vista d'un dels personatges, de manera que
s'activen processos d'empatia.
Lingüísticament, els
texts narratius es caracteritzen pel joc entre elements deíctics,
els que connecten amb el moment de l'enunciació, i elements
anafòrics, els que remeten a algun altre element (temporal, espacial
o personal) del discurs. De fet, els elements anafòrics es troben
representats característicament en la narració. La referència
temporal, que, com hem apuntat, defineix la narració, es manifesta a
través de l'ús de temps verbals de passat i d'altres expressions
temporals (adverbis, sintagmes preposicionals, subordinades temporals
i connectors temporals en general, etc.). Hi predominen els verbs
d'acció.
L'EXPOSICIÓ
Els
texts expositius són fonamentals en la vida acadèmica: en sentim
constantment i s'avaluen els nostres coneixements de les diferents
matèries a partir de texts d'aquesta mena. És per això que és tan
important conèixer-ne les característiques i saber construir-los.
El text expositiu té com a funció fer comprendre alguna cosa
(respon a la pregunta Què
és? ),
és a dir, té una funció clarament didàctica. Per
això,
ha de presentar una organització lògica i jeràrquica de les
informacions, que es pot desenvolupar analíticament o sintèticament.
Es manifesta típicament a les lliçons, les conferències, els
fullets explicatius, etc. L'estructura clàssica d'un text expositiu
és tripartida: es compon d'introducció, on es presenta el tema de
què es parlarà, desenvolupament del tema, i conclusió, la qual
cosa sol correspondre a una síntesi del que s'ha dit.
El text expositiu se
serveix de diferents tècniques: l'exemplificació i la definició;
els gràfics, els esquemes o dibuixos, que funcionen de suport no
verbal; en l'escrit, la subdivisió en apartats, l'ús de títols i
subtítols i la utilització de recursos gràfics (negretes,
cursives, etc.); en l'exposició oral, la repetició, els canvis
d'entonació i les pauses expressives, etc.
Les característiques
lingüístiques de l'exposició són la presència d'oracions
atributives, d'aposicions i d'expressions denominadores, vinculades a
les definicions, i l'abundància de subordinació i de connectors,
sobretot de causa i conseqüència, que expliciten l'organització
lògica de les idees.
EL TEXT RETÒRIC
Per
parlar del text retòric ens hem de situar en un nivell diferent del
que hem adoptat amb els altres tipus de text que hem escollit, ja que
l'elaboració retòrica, ço és, l'ús del llenguatge amb finalitat
estètica, pot superposar-se a gairebé qualsevol tipus de text.
Així, un conte o una novel·la són texts narratius amb
característiques retòriques; un anunci té un component
argumentatiu innegable, que ens permetria de considerar-lo dins
d'aquest tipus de text, i al mateix temps és fruit d'una elaboració
retòrica; figures retòriques com les repeticions i sobretot les
metàfores i les metonímies o les hipèrboles són constants en les
converses ordinàries, etc. Tanmateix, considerem els texts
(predominantment) retòrics en un bloc a banda perquè volem
focalitzar els mecanismes específics associats amb la funció
estètica. Es consideren texts pròpiament retòrics els literaris.,
i també altres formes com les cançons, els refranys, els aforismes,
la poesia*, els eslògans, etc., pel fet que hi ha una cura especial
en els aspectes formals destinats a produir un efecte estètic en el
receptor. Atesa la diversitat de manifestacions, no hi ha una
estructura prototípica del text retòric i només es caracteritza
discursivament i lingüísticament per la presència de figures
retòriques, jocs de paraules i per la transgressió de les normes
lingüístiques admeses com a generals o “habituals, en un sentit
extens.
*“La
poesia ha d'evocar, suggerir (no dir), fer música, fer gaudir al
lector de la seua bellesa i musicalitat. No descriure fets sinó
sentiments, tot allò que portem endins i és universal a tot ésser.
Ha d'utilitzar les imatges (les metàfores), el ritme, la ironia(dir
el contrari del que s'expressa literalment), la polifonia
(desdoblament de veus del text), etc. També existeix la poesia
social o crítica però fins i tot aquesta per considerar-se poesia
cal que faça valdre les lleis de la funció retòrica.“ ES.
L'ARGUMENTACIÓ
Argumentar és una
activitat discursiva fonamental: constantment exposem punts de vista
i opinions, rebatem idees, en definitiva, intentem convèncer algú
d'una idea més o menys polèmica. El text argumentatiu es pot
considerar una variant del text expositiu, sobretot pel que fa a
l'estructura:
- una introducció on es
presenta el tema, incloent-hi la tesi que es vol defensar i les dades
pertinents al cas i, en general, s'intenta crear una disposició
favorable en el receptor;
- un desenvolupament, que
inclou l'exposició i defensa dels arguments, i subarguments
favorables i la refutació dels contraarguments, i
- una conclusió, que
funciona de síntesi del que s'ha dit i de reforçament de la tesi
que es defensa.
Hi ha molts possibles
manifestacions de l'argumentació, tant orals (un judici, una
conferència, una discussió, un debat) com escrites (un article
d'opinió, les cartes al director, etc.). A més, hi ha molts texts
que es poden considerar argumentatius en major o menor mesura, no
tant per la forma com per la funció que acompleixen, la de
persuadir o convèncer, com, per exemple, els texts publicitaris.
L'argumentació remet a
relacions lògiques entre diferents parts del discurs clarament
diferenciables. Aquestes relacions s'expliciten amb l'ús de
connectors, sobretot contrastius, causals i consecutius, i també
marcadors distributius, tant lingüístics (connectors) com gràfics
(ús d'apartats numerats o encapçalats per lletres, etc.). D'altra
banda, un text argumentatiu sempre es basa en la contraposició de
dues idees, la qual cosa explica que sigui inherentment dialògic i
que presenti marques de modelització. El dialogisme es manifesta a
través de la polifonia textual, explícita (diverses veus que
defensen la tesi i l'antítesi) o implícita (una única veu que
incorpora la veu que defensa l'antítesi per refutar-la). La
polifonia va associada a la intertextualitat (citacions referències
i comentaris d'altres texts o seqüències), que sovint es manifesta
a partir de diferents formes de discurs reportat. La modalització
explica l'aparició de verbs performatius (dir, creure, pensar...) i
d'altres elements lèxics subjectivitzadors com els advervis en -ment
(lamentablement, afortunadament...) o els adjectius de qualitat
subjectiva (interessant, deplorable, etc.). Aquests texts presenten
igualment un joc interessant de les persones del discurs, amb una
presència notable de deíctics referits a l'emissor i al receptor,
incloent-hi fórmules de tractament entre els interlocutors, i sovint
s'hi utilitza la ironia com a mecanisme textual.
LA CONVERSA
La
conversa és molt probablement el tipus de text més freqüent en la
comunicació humana, i potser precisament per això s'ha bandejat
moltes vegades de l'estudi lingüístic, a favor de formes més
cultes de comunicació. La importància de la conversa ha estat
reivindicada en aquests darrers anys per l'anàlisi del discurs i
altres tendències lingüístiques. La conversa és un intercanvi
d'informació entre dos o més interlocutors que es troben presents
en el moment de l'enunciació i que construeixen conjuntament el
discurs. Així doncs, la conversa és típicament oral i dialògica.
Les formes escrites de la conversa, com pot ser el teatre, una
seqüència integrada en un text narratiu o una entrevista escrita,
no són més que transcripcions o adaptacions de l'oralitat, més o
menys filtrades pel sedàs de l'escrit.
El text conversacional
presenta una gran varietat de modalitats oracionals (interrogació,
asseveració, exhortació, etc.), associades amb esquemes entonatius
variats. D'altra banda, en la conversa hi ha una relació constant
entre text i context, que deriva en la presència de deíctics i en
la importància de la comunicació no verbal. La textualització de
la primera i la segona persona com a elements bàsics del diàleg es
materialitza en l'ús de pronoms personals i de formes de
modalització, com ara les interjeccions. La comunicació no verbal,
sobretot els gests, també serveix com a mitjà de modalització, ja
que sovint transmet valors subjectius dels interlocutors respecte al
que es diu.
Estructuralment, la
conversa és un tipus de text molt convencionalitzat, que
s'estructura a partir de torns de parla i que es basa en fórmules
discursives, com ara les salutacions, els comiats, les excuses, les
formes de cortesia, etc. Hi tenen un paper destacat els connectors,
sobretot aquells que marquen l'actitud del parlant (marcadors
discursius) i aquells que pauten el discurs (els que indiquen canvi
de torn, represa de tema, rectificació, etc., també denominats
organitzadors textuals), més que no pas els lògics, que abunden,
per exemple, als texts argumentatius.
El
caràcter espontani d'aquests texts, si més no dels prototípics,
explica que tinguen habitualment un estil segmentat, acompanyat de
trets com són les alteracions en l'ordre de mots bàsic (en
valencià, subjecte-verb-objecte), les omissions, les repeticions,
les oracions incompletes i, en general, produccions que no
corresponen a l'oració clàssica, unió de subjecte i predicat, i
que poden ser poc o gens gramaticals de vegades. En aquest sentit
transgressiu, la conversa s'assembla al text retòric. Com en aquest,
també s'hi poden trobar jocs de paraules i figures retòriques com
les metàfores, la metonímia o les hipèrboles, tot i que la funció
que hi tenen no és predominantment estètica, sinó que va vinculada
a l'eficàcia comunicativa i a l'expressivitat.
En les formes escrites de
la conversa, l'estructura d'aquests texts s'indica amb recursos
gràfics com són l'ús de guions per a introduir els torns de parla,
els signes de puntuació (cometes, interrogacions, exclamacions,
etc.) i altres recursos (cursives, majúscules...), amb els quals es
vol representar, sempre amb resultats imperfectes, el que l'oral es
vehicula a través de l'entonació i la gestualitat. La comunicació
no verbal i el context situacional, en texts com els teatrals, se sol
incorporar a través de les acotacions.
L'ideal per a entendre els
mecanismes conversacionals és transcriure una conversa espontània
real.
ESQUEMA BÀSIC DE COM
ELABORAR UN ESCRIT
- HISTÒRIA:
1) Elements bàsics de la
narració: història (tema -mite-, argument, espai-temps,
personatges) i el discurs (narrador, trama -alteracions temporals-,
procediments narratius i l'estil).
2)
El tema (argument): els mites, aventures, venjances, diferents
històries d'amor/desamor (voluble i canviant: El somni d'una nit
d'estiu, redemptor: La bella i la bèstia, romàntic (prohibit,
impossible): Romeu i Julieta, el retorn a la llar (l'odissea),
l'intrús benefactor (el messies) o el destructor (el maligne),
aventures col·lectives, recerca de tresors, l'ànsia de poder
(Macbeth de W. Shakespeare).
3) L'espai i el temps.
4) Els personatges
(descripcions).
- DISCURS:
5) El narrador
(intern/extern).
6) La veu dels
personatges.
7) La trama.
8) Procediments
narratius. L'estil.
- CAL tenir en compte:
9) El títol.
10) La primera frase,
paràgraf, pàgina, capítol...
11) Punt de vista: trobar
la veu (el jo, el tu, ell...).
12) Formes de
l'escriptura.
13) Obtenir informacions
(documents).
14) La funció,
configuració i nom dels personatges.
15) Funció de l'espai.
16) L'època i l'acció.
EXERCICIS (Tasques per a
desenvolupar a les classes):
1) Continuar una història
curta a partir de tres o quatre ralltes que en són el començament.
2) Completar el diàleg
d'aquesta història.
3) Escriure un text a partir
de la selecció d'una dotzena de paraules d'aquest text.
4) Escriure una narració a
partir d'un poema curt.
5) Reescriure un poema
canviant els adjectius per altres de significat oposat.
6) Completar un conte curt.
7) En grup, es comença a
escriure cadascú una història en un full en blanc, després cada
cinc minuts s'ha de passar el text al company de la dreta per a què
el continue. Quan el text original arribe a cada un dels
participants, d'un en un cal llegir la història que ha quedat entre
tots.
8) Escollir un objecte
qualsevol donar-li vida (personificar) i escriure els seus pensaments
i/o la seua biografia.
9) Escriure un diàleg
imaginat entre dos objectes que tenen alguna cosa en comú o relació
(exemple: una tassa i una cafetera, un rellotge i una torre d'una
plaça major, un ganivet i una forqueta, la lluna i el sol, el cel i
la terra, els núvols i la pluja, una roda i un carro, una llapissera
i el full en blanc, etc.).
10) Escriure un còmic o
completar el text que li manca.
11)
Fer una versió personal d'algun conte tradicional. (Per exemple:
canviant argument, personatges, descripcions, espais-temps, etc.).
12) Inventar una notícia a
partir d'un titular absurd.
13) Inventar una petita
biografia a partir d'una fotografia.
14) Escriure sobre un record
d'infància.
15) Escriure una carta de
comiat en què l'autor acaba de cometre el robatori del segle.
16) Escriure una carta
imaginària d'un personatge cèlebre a un d'actual.
17) Crear un espot
publicitari per a un producte nou, absurd i/o inútil.
Data:
Dimarts,
15 d'octubre de 2013 (Cada 15 dies)
Lloc:
BIBLIOTECA
DE LA POBLA DE VALLBONA (1a
sessió 2a
temporada)
Nom
i cognoms:
Nivell
d'estudis màxim assolit:
Adreça
electrònica (voluntari):
(Si no és té una correu-e
de gmail cal obrir-se el compte per poder publicar al nostre blog. En
tot cas és públic i es pot veure el que publiquen els companys)
Mòbil
(voluntari):
Indicar
si és té whatsApp:
(Tenim
un grup Elsnostresescrits)
Indicar breument:
1)
Quin gènere t'atrau més: poesia, teatre, novel·la, assaig,
material didàctic, divulgació, microrelats, contes i/o rondalles,
textos descriptius i/o publicitaris...? Ordena'ls per preferència de
més a menys (però no inclogues els que no t'agraden gens)
2) Tens escrit i/o
publicat alguna cosa? T'agradaria compartir-ho amb nosaltres? En cas
contrari, voldries escriure i/o poder publicar algun text teu
autoeditat o en una editorial? Has guanyat algun premi literari o
estaries interessat/da en participar-hi?
3)
Per què estàs ací? T'agrade escriure? Què prefereixes llegir o
escriure? Tens algun blog personal on escrius? Quin? Estaries
disposat/da a obrir-ne un? Sí/No, per què?
4)
Algú va dir que escriure és reescriure. Hi estàs d'acord amb
aquesta afirmació? Sí/no, per què?
5)
Què és per a tu o que creus que és la poesia? I quina pot ser la
diferència entre la poesia i la prosa? Un poeta podria ser un bon
narrador i un narrador podria escriure bons poemes?
6)
Si ets dels qui lligen novel·la, quin tipus prefereixes: novel·la
històrica, intriga, policíaca, d'aventures, romàntica, etc.? Creus
que açò et pot influir alhora d'escriure els teus textos?
7)
Quins han estat els teus darrers llibres llegits? I/o quin és o són
els teus llibres preferits de sempre?
8)
Quin són els teus escriptors/es de capçalera? Saps el nom de qui ha
guanyat el Premi Nobel de Literatura d'enguany 2013? I l'any passat,
2012? En tot cas t'interessa qui guanya aquest Premi?
9)
Com t'agradaria que fos la classe? (Més teòrica, més pràctica,
etc.) I en quina llengua lliges i/o escrius? Coincideix amb la teua
llengua materna? Lliges en altres llengües a banda del valencià i/o
castellà?
10)
En tot cas, què esperes d'aquest curs i del teu professor, a més de
compartir inquietuds literàries i que t'ajude en el teu procés
creatiu?
Series
capaç en l'espai màxim d'un full que et queda per escriure,
imaginar, inventar-te o contar una breu història, poema, narració,
relat, etc., del que t'ha passat en el dia, el cap de setmana, les
darreres vacances, o no importa què en primera persona del singular,
tercera, o qualsevol? Endavant...
Subscriure's a:
Missatges (Atom)